مدال ریخته گری

مدال ریخته گری

ریخته گری از با سابقه ترین روش های تولید لوازم و کالاهای فلزی است . قدمت هنر صنعت ریخته گری به عصر آهن بر می گردد که در آن زمان انسان اولیه موفق به پیدا کردن فلزاتی نظیر آهن گردید، که در آن زمان از آهن به عنوان متریالی برای ساخت ابزار شکار استفاده کرد.

ریخته گری عبارت است از ذوب نمودن فلزات و آلیاژهای آنها و ریختن مواد مذاب به داخل قالب ( این قالب ها از قبل براساس شکل و طرح مورد نظر آماده شده است) و پس از سرد شدن ، ماده مذاب به شکل مورد نظر در می آید. در قدیم قالب های مورد استفاده در ریخته گری از جنس خاک رس، ماسه ، سنگ و خاک نسوز بوده است که اغلب آنها یکبار مصرف می باشند. امروزه قالب های فلزی (که از طول عمر بالایی برخوردار هستند) جایگزین آنها شده است.

محصولات ریخته گری مشتریان خاص خود را دارند و همه روزه بر تعداد مشتریان و تنوع کالاهای ریخته گری افزوده می شود. معمولا” در ریخته گری از فلزات آلومینیوم، برنز، روی، برنج، فولاد، چدن و منیزیوم استفاده می شود. 

 

مراحل ساخت

ساخت مدال ریخته گری به طور کلی از دو قسمت اصلی شامل طراحی و اجرا تشکیل شده است.

در مرحله طراحی سازنده بر اساس شواهد و اطلاعاتی که از طرف مشتری ارائه می گردد نسبت به مدل ساز مدال اقدام نموده و برای بررسی و تایید درخواست کننده ارسال می نماید.

در مرحله بعد سازنده وارد فاز اجرا می شود که شامل چند بخش است.

در بخش اول پس از تایید مشتری طرح مدال به روش لیزر و ساخت کلیشه ساخته شده و قالب گیری می شود.

 مذاب سرب ( یا مذاب هرنوع فلز دیگری که موردنظر باشد) را به درون قالب های تهیه شده می ریزند تا شکل قالب را بخود بگیرد.

مواد مذاب را پس از سرد شدن از قالب ها جدا می نمایند.

مدال های از قالب خارج شده دارای ناهمواریهایی می باشند که در این بخش با پرداخت کاری و فرز کاری صیقل داده شده و مناسب برای آبکاری می شوند.

پس از انجام آبکاری و براساس درخواست مشتری مدال ها رنگ می شوند.

در بخش بعدی برای مدالها روبان یا بند پارچه ای مناسب و زیبا تهیه می شود.

در پایان مدال ها بسته بندی شده و آماده تحویل به مشتری می گردد.

 

مدال ریخته گری

قیمت

برآورد و محاسبه قیمت مدال ریخته گری نظیر سایر مدال های ورزشی دارای شاخص و معیارهای متعددی می باشد. تاثیر گذار ترین این عوامل عبارتند از:

نوع متریال به کار رفته در ساخت مدال در قیمت آن اثر دارد به عنوان مثال مدال از جنس فلز برنج در  مقایسه با مدال استیل یا آلومینیوم از قیمت بالاتری برخوردار است.

تیراژ مورد تقاضا هرچقدر تعداد درخواست بیشتر باشد قیمت تمام شده کلی آن کمتر و در نتیجه قیمت مدال کاهش می یابد.

شکل طراحی طراحی مدال جزء مهمترین و پیچیده ترین قسمت در مدال می باشد . مسلما” یک طراحی ساده نیاز به دقت ، زمان و خلاقیت کمتری است و هزینه آن نیز پایین تر است.

یک رو یا دورو عامل مهم دیگری که در قیمت مدال موثر است یک رو یا دورو بودن آن است. اگر مدال دورو باش به منزله این است که قرار است دو مدال ساخته شود لذا هزینه بیش از ساخت یک مدال خواهد بود.

قطر و ضخامت نیز به عنوان یک عامل اصلی ذر قیمت مدال دخیل است و اندازه مدال در میزان مواد سازنده آن تاثیر مستقیم دارد.

نوع آبکاری هم در قیمت مدال اثر دارد بطوریکه آبکاری طلا از قیمت بیشتری نسبت به نقره و برنج برخوردار است.

روش ساخت مدال نیز در قیمت آن موثر می باشد . معمولا” مدال های ریخته گری از دو روش دایکاست و یا فورج ساخته می شوند.

علاوه بر موارد پیش گفته، روبان و بند مدال نیز در قیمت آن دخالت دارد. در صورتیکه صرفا” از یک بند ساده، بی کیفیت و بدون هیچگونه نوشته و تصویری استفاده شود قیمت آن در مقایسه با نوار و بندی که دارای کیفیت بالا و بادرج نوشته و لوگوی شرکت یا موسسه به مراتب پایین تر است.

 

مدال ریخته گری
مدال ریخته گری
مدال

برای مشاوره و سفارش انواع مدال ریخته گری با ما تماس بگیرید: 02188842300،02188843200